Free delivery for minimum purchase €50,00

My account
Skrevet af
Katrine Rønn

Kolesterol og kost - Spis kolesterolsænkende mad

Udgivet den
august 29, 2021

Hvad er for højt kolesterol?

Hvis du har fået konstateret et for højt kolesterol, har du for høje værdier af fedtstoffer i blodet. Dette betegnes som dyslipidæmi bruges, når fedtstofferne kolesterol og/eller triglycerider er forhøjet, eller når sammensætningen af de forskellige typer af kolesterol er uhensigtsmæssig. 

Et for højt kolesterol betegnes ikke som en sygdom i sig selv, men mere en tilstand, der, som nævnt ovenfor, øger risikoen for åreforkalkning.

Et højt kolesterol kan skyldes flere ting, og er ofte en kombination af flere faktorer. Disse faktorer kan være arvelige faktorer, en fed/usund kost, samt for utilstrækkelig motion. Men hvis man har andre i familien, der har oplevet et for højt kolesteroltal, er årsagen som regel arvelig. 

Der ses en klar sammenhæng mellem niveauet af kolesterol og niveauet af åreforkalkning i hjertet. Faktisk viser det sig ofte at et forhøjet niveau af triglycerider i sig selv også øger risikoen for åreforkalkning. Et forhøjet af triglycerid ses særligt hos personer med fedme, diabetes eller nyresygdomme. Disse personer har dermed også en betydelig risiko for at få åreforkalkning.

Kostfejl der fører til forhøjet kolesterol

Når det kommer til kost, så er der nogle bestemte ting i din kost, som du bør undgå, da der ses en sammenhæng mellem disse og forhøjet kolesterol. 

Sukker har ikke en direkte effekt på kroppens kolesterolniveau, men sukkerholdige fødevarer indeholder ofte et højt niveau af de skadelige fedstoffer, trans- eller mættet fedt. Derfor bør du være opmærksom på dit indtag af sukker, hvis du ønsker at sænke dit kolesteroltal. Denne type mad er nemlig, ikke overraskende, forbundet overvægt. Overvægt er forbundet med høje kolesteroltal, og dette kan lede til åreforkalkning over tid. 

Næste fejl, har du måske hørt for. Du prøver fejlagtigt den ene ”mirakelkur” efter den anden. Problemet med mirakelkure er, at de lover dig en hurtig genvej til en sund krop (og et sundt kolesteroltal), men i virkeligheden er de ofte så restriktive, at de fleste ender med at give op efter et par uger. Dette skyldes som oftest, at kuren indeholder alt for få forskellige typer nærringsstoffer, hvilket kroppen vil signalere, ikke er nok. Derfor ender mirakelkuren ofte med, at man falder tilbage i de gamle vaner, da det ikke resultere i de samme daglige ubehagelige symptomer, men det ændrer ikke på, at hvis din kost giver et for højt kolesteroltal, så vil de skade din krop på den lange bane. 

En tredje fejl, mange personer med forhøjet kolesterol begår, er at undgå al mad, der indeholder fedt, i kosten. Dette er ikke en god idé, da kroppen stadig skal bruge ”den gode slags fedt”. Det mættede fedt er ”det dårlige fedt”, og du bør derfor gå efter at spise mad, der indeholder det umættede fedt, idet det hjælper din krop med at øge ”det gode kolesterol” (HDL), som modvirker åreforkalkning. Du finder umættet fedt i olivenolie, nødder og avocado. 

Nogle mennesker tror fejlagtigt, at det er nok at undgå madtyper, der indeholder en stor mængde kolesterol. Det er naturligvis en vigtig del af at omlægge sin kost, men man skal også huske at kroppen selv producerer kolesterol i leveren. Du bør derfor også undgå madkilder, der indeholder mættet- og trans-fedt, idet de overbelaster leveren. 

5 sunde veje til en kolesterolsænkende kost

Men hvordan sænker jeg mit kolesterol? Og hvad må jeg spise? Det kan være svært at finde ét definitivt svar, men vi giver dig her et par gode råd, du kan tage med ind i din kost, så du kan sænke dit kolesterol. 

  1. Spis mere fisk. 

Dette råd er i tråd med fejlen ovenfor, hvor man ofte spiser den forkerte type fedt. Fisk indeholder nemlig det sunde fedt, og hvis man er glad for kød, kan fisk være en god ”smutvej” til stadig at kunne nyde måltider, hvor du kan nyde kød på din tallerken. Engang var fiskerretter meget ensartede, men i dag findes der mange kreative og spændende retter, du kan finde på internettet og prøve kræfter med i køkkenet. 

  • Tilbered din mad med planteolie.

Drop smørret og brug i stedet olivenolie, rapsolie, sojaolie eller solsikkeolie, når du steger eller tilbereder din mad på alle tænkelige måder. Det handler, igen, om at undgå det dårlige fedt, og hvis vi skal være helt ærligt, så mærker man ikke den store forskel på smør eller olie, hvis bare man får krydret sin på en tilfredsstillende måde. 

  • Spis mere fuldkorn og fiberrige grøntsager. 

Fiberrige grøntsager har vist sig effektive i sænkelse af LDL-kolesterol. Da forhøjet kolesterol er forbundet med overvægt, kan det tænkes at de fiberrige grøntsager særligt er effektive, idet de holder kroppen mæt i længere tid end ”de tomme kalorier” nødvendigvis gør. 

Fuldkorn tager også længere tid at fordøje, og studier har vist, at en fuldkornsrig kost er effektiv mod forhøjet kolesterol. Det er desuden nemt at erstatte de produkter du allerede har i køkkenet med fuldkornsprodukter.

  • Reducér dit alkoholindtag

Begræns dit indtag af alkoholiske drikke. Det generelle råd lyder på maksimalt 7 genstande for en kvinde pr. uge, og 14 genstande for en mand.

  • Erstat de fuldfede mejeriprodukter

Byt piskefløden ud med de magre alternativer. Husk at en tilpas krydret ret ofte vil fremstå ligeså velsmagende, uanset om der er brugt et magert alternativ. 

Få naturlig hjælp med naturmedicin

Grøntsager med et højt indhold af fibre og fytokemikalier har en gavnlig effekt på nedbringelsen af kolesteroltallet. Det høje indhold af fibre og fytokemikalier i KaLOHAS® grønkålspulver kan være medvirkende til nedsættelse af kolestrolniveauet. Blandt de sunde grønsager: spinat, rosenkål, broccoli, kål, grønne peberfrugter og grønsager generelt , har grønkål faktisk størst virkning på nedsættelse af kolesterol og dermed risiko for hjerte-kar-sygdomme.  

Faktisk viser et studie at man ved at drikke 
KaLOHAS®  grønkål hver dag i 12 uger forøger HDL-kolesterol med 27% og formindsker LDL-kolesterol med 10% og dermed risikoen for hjerte-kar-sgdomme samtidig med at kroppens status for indhold af antioxidanter forbedres.  

Derudover indeholder KaLOHAS® bioaktiv grønkål masser af kalium og andre vitaminer som vitamin C, hvilket medvirker til vedligehold af normalt blodtryk og forbedret hjertefunktion. Ifølge en nylig publikation hvor videnskabsfolk sammenlignede forskellige grønsagstypers positive
 cardiovasculære virkning blev konklusionen at indtag af korsblomstrende grønsager af gammel type (grønkål) kan tilskrives meget positiv effekt på cardiovaskulært helbred.

Gå på opdagelse på vores hjemmeside i vores butik og se vores store udvalg af produkter, der indeholder KaLOHAS® bioaktiv grønkål, så du kan finde netop den variant, der passer bedst til din hverdag, så du let kan tilpasse din kost og opnå et sundere kolesterolniveau. Vi anbefaler KaLOHAS® til personer, der har problemer med et for højt kolesterol.

OBS: VED INDTAG AF BLODFORTYNDENDE MEDICIN frarådes indtag af grønkål. 

is an innovative small company that, with awe, works and believes in the need to continue the ancestral proud traditions of using original, plant-based, functional raw materials in the treatment of today's natural lifestyle diseases.
Statutory statement: the statements contained herein are not considered health claims by the authorities. Users should conduct their own legal and suitability studies to ensure compliance with all national requirements. These statements have not been evaluated by the US Food and Drug Administration. The products are not intended to diagnose, cure or prevent any diseases
Shopping cart
Der er ingen produkter i kurven!
Fortsæt med at handle
0
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram